söndag 24 april 2011

Blommor av silkespapper

Det är roligt att göra blommor av papper. Dels för att det är relativt enkelt och dels för att resultatet ofta blir väldigt dekorativt. Man kan göra på tusen olika sätt, men här har jag valt att använda mig av fyrkantiga bitar av silkespapper som jag har nypt ihop på mitten och sen surrat fast på grenarna med hjälp av lite tunnare ståltråd i guldfärg. Det blir en lite annorlunda variant på det vanliga påskriset med fjädrar. 

Påskris med blommor av silkespapper

Ofta är ju presenter inslagna i silkespapper, och jag brukar alltid spara detta för att kunna använda till diverse pyssel. Silkespapper kan annars vara ganska dyrt att köpa, men å andra sidan går det åt väldigt lite.

Grenarna till det här pysslet kommer från två olika träd i min trädgård. Jag har ganska bestämt för mig att båda de här träden har vita blommor. Just nu är det knoppar, men jag hoppas att de slår ut snart. Det skulle nog passa fint tillsammans med de blå och rosa blommorna av silkespapper.


Den här idén kan också komma till användning om man ska ha en lite större fest och vill ha blombuketter på varje bord. Om man har mycket som ska ordnas och planeras så är detta idealiskt eftersom man kan förbereda buketterna flera dagar eller till och med veckor i förväg utan att behöva oroa sig för att blommorna ska vissna. Istället för att köpa dyra buketter så ger man sig bara ut i trädgården eller skogen och plockar enkla buketter av vanliga grenar som man sedan dekorerar med blommor av silkespapper i färger som matchar festens tema. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar