måndag 11 april 2011

Drömfjädrar av papper


Origami och pappersvikning handlar mycket om symmetri och raka linjer, men det behöver inte alltid vara så. Ett papper har fler möjligheter än man först tror. Till exempel går det med rätt teknik att vika linjer som är böjda eller rundade. Jag har experimenterat med denna teknik och bland annat skapat några drömfjädrar som ni ser här.
Så här gick jag tillväga när jag gjorde fjädrarna

Jag började med att göra en platt mall i lite grövre papper. Mallen hade fjädrarnas form men utan alla spretiga flikar på sidorna. Jag ritade av mallen på olika mönstrade eller enfärgade papper och klippte sedan ut grunden till fjädrarna - alla i samma storlek. 


Därefter ritade jag ut den böjda mittlinjen på varje fjäder med en blyertspenna. Jag gjorde en fåra längs med denna mittlinje genom att dra och samtidigt trycka med spetsen av en grillpinne av trä. Sedan tryckte/vek jag den böjda mittlinjen med hjälp av fingrarna.


Slutligen klippte jag ut flikar på sidorna och dekorerade fjädrarna med en guldpenna och några små pärlor här och där, så de fick sin slutliga finish.

Det är alltid roligt med nya idéer och ibland vet man inte hur slutresultatet blir förrän man är där. Idéerna växer fram under arbetets gång. Nästa steg blir kanske att prova på tekniken där man använder sig av fuktat papper och på så sätt kan skulptera och få fram ytterligare dimensioner ur ett helt vanligt papper. Möjligheterna är ofta större än vi tror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar