måndag 13 juni 2011

Det går en vind över vindens ängar...

Sommar, skolavslutning och traditioner. Jag minns mina egna skolavslutningar som liten. Jag minns till och med vad jag hade för klänning på mig i första, andra och tredje klass. Fröken i skolan brukade rita ett stort troll med blomsterkrans i håret på den bruna tavlan i klassrummet. Skolkritorna var färgade i alla regnbågens färger och mitt på tavlan stod det Glad Sommar! 

Nu har jag egna barn och vi föräldrar har fått i uppdrag att göra kransar till barnen i skolan eftersom de ska tåga in i ett blomstertåg i kyrkan imorgon bitti. Det är en fin tradition tycker jag, som de har här.


Det är samma sak varje år - jag undrar - hur är det nu man gör en blomsterkrans? Det finns säkert en massa olika tillvägagångssätt. Till slut gjorde jag i alla fall så här: Jag började med att leta reda på en tillräckligt seg gren från ett träd och sedan satte jag ihop den till en ring lagom stor för att passa till huvudet. Sen kom jag inte ihåg om man brukar använda vanlig tråd eller ståltråd. Det kanske går bra med vilket som. Jag tog i alla fall en lite tunnare guldfärgad metall tråd som jag hade hemma. Först gjorde jag hela kransen grön.


Sen bestämde jag mig för att sätta några vita och ljust rosa blommor i kransen. Den blev ganska fin till slut.



Kransen ligger i blöt över natten, och nu återstår bara att se om den klarar sig till imorgon. 



Som sagt, traditioner lockar alltid fram gamla minnen; "Flaggan vajar på sin stång, lyssna till vår sommar sång, snart så sjunger vi den blomstertid...". Den sången sjöng vi för 24 år sedan och imorgon ska min dotter sjunga den tillsammans med sina klasskompisar. 

1987 - jag i mitten på andra raden
Mitt gamla fritids

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar