onsdag 30 november 2011

Adventskalender

Adventskalender vikt av papper

Jag har knåpat ihop en ny adventskalender till barnen. I år blev det en variant vikt av prickigt papper i brunt och rosa och med färdiga klistermärken med siffror på som jag hittade på Panduro.


Så här gjorde jag kalendern: 
Jag började med att stansa ut 48 runda pappersbitar med min nya pappersstans!


Sen klippte jag ut 24 långa remsor av papper, i två olika längder - en kortare och en längre variant.


Varje runt papper veks på mitten.


Sedan klistrade jag ihop de vikta papperscirklarna två och två genom att lägga den ena inuti den andra.


Pappersremsorna fick en dutt med lim i varje ände...


...och slutligen vek jag remsorna på mitten och stack in dem i de hjärtformade korgarna.


Jag hängde korta och långa hjärtan om vart annat på ett långt rosa band och knöt sen fast banden på två spikar som jag hade på väggen ovanför kökssoffan.


I morgon bitti är det 1 december och barnen ska få hämta sin första lapp i adventskalendern. Där kommer de att kunna läsa ett meddelande om att det finns något att hämta på ett speciellt ställe. Jag har gömt tre små djur av tyg som jag köpt i en liten affär i Helsingör. Det är en fisk, en sköldpadda och en sjöhäst. Vart och ett av djuren är märkta med barnens namn, allt för att försöka undvika kiv om vem som ska ha vad. (Även de för dagen nyinköpta chokladkalendrarna är nu namnade för säkerhetsskull.)


Jag minns när jag var liten, då hade vi en adventskalender gjord av 24 små tändsticksaskar dekorerade med bokmärken. Jag tror att det var min mormor som hade gjort den, kanske var det till och med så att vi hade fått ärva den av min mamma och hennes bror som hade haft den när de var små. 

Jag minns i alla fall hur otroligt spännande och betydelsefullt det var att varje morgon springa till kalendern, dra ut luckan för dagen och hitta en lapp med ett meddelande på: "Titta i pappas ena sko", kunde det till exempel stå på lappen. I skon låg där kanske en liten prydnadstomte, ett lypsyl eller en femkrona.

När jag nu har egna barn känns det självklart att föra traditionen med adventskalendern vidare till de små. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar