onsdag 27 april 2011

Kaneldoftande Äppelkaka

Bara tanken på äpplelkaka får det att vattnas i munnen. Normalt är jag faktiskt inte så mycket för att baka. Vet egentligen inte varför. Jag älskar ju att pyssla och att äta gott, och barnen vill ofta att vi ska baka. Kanske är bakning något jag borde utforska mer och lära mig mer om. Det finns ju så mycket härlig inspiration på det området - fantastiska böcker med bilder, bakbloggar, tidningar, för att inte tala om alla mat- och bakprogram på tv. Jag tror jag följer alla faktiskt. Men - ikväll har jag tagit mig ur tv-soffan och ut i köket för att baka.
En äppelkaka blev det, och jag bakar av en speciell anledning. Det är nämligen min årliga tur att ta med fika till kören imorgon. En annan anledning att baka skulle annars vara med tanke på min mammas stundande födelsedag - om det inte vore för att vi bor 150 mil (!) ifrån varandra. Internet är ju bra på det viset, det upphäver ju på ett sätt avståndet, men hur äppelkakan smakar får du nog tyvärr bara gissa dig till den här gången :) Grattis förresten!

Kakan blev riktigt god, och den var mycket enkel att göra. Jag hittade receptet på en blogg på Internet.

Klicka här om ni vill komma till receptet!

Jag kan förresten passa på att tipsa om en annan nystartad sida om man gillar att baka - Kakjuntan heter den. Det är ett gäng tjejer som bakar kakor från den legendariska boken "Sju sorters kakor"  - Kolla in den! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar