tisdag 5 april 2011

Pysseltips! Gör ett eget Memoryspel

Dagens Pysseltips - gör ditt eget Memoryspel!
- en annorlunda och rolig present till barnen

Material:
Bilder/ foton - två av varje
Mönstrat papper/ designark
Sax eller pappersskärare
Lim
(Lamineringsmaskin)



Börja med att skriva ut ett antal bilder eller foton från datorn, två av varje. Det sammanlagda antalet bilder spelar inte så stor roll. Klipp eller skär sedan ut bilderna - alla i samma storlek. Här har jag valt kvadratiska bilder.

Det här är ett Memoryspel i miniatyrformat. När jag gjorde detta spelet använde jag foton på mitt eget pyssel. Man kan förstås göra ett Memory i vilken storlek man vill och med vilket tema som helst. Vi har till exempel gjort ett lite större Memory med bilder på familjen. Det är kul för barnen.


Om man vill kan man nu laminera (plasta in) bilderna, vilket gör att de blir mer hållbara och lite finare.

För ett par år sedan köpte jag en lamineringsmaskin, ett köp som jag inte har ångrat. Jag tror att den kostade mellan två och tre hundra kronor på Ullared. Det finns massor av roligt pyssel man kan göra med den.


Till slut kan man om man vill vika en egen ask av något fint designark att ha bilderna i. Beskrivning av hur man viker den här typen av askar tror jag finns i boken Pyssel de luxe av Josefine Ekman. Ett annat alternativ är att lägga korten i en fin organzapåse eller bara knyta ett fint snöre runt dem som på ett paket.

Reglerna i Memory är ju ganska enkla men vill man så kan man skriva ett papper med spelregler och lägga i asken eller så rullar man ihop pappret och knyter ett band runt om.


Nu är Memoryt färdigt och det är bara att börja spela!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar