torsdag 28 april 2011

Sjung om studentens lyckliga dar

I år är det fjorton år sedan jag tog studenten. Tänk vad tiden går fort. 

När jag satt och hittade på och vek de där servettbakelserna härom dagen fick jag plötsligt för mig att det skulle vara roligt att försöka vika en liten studentmössa av en vit servett. Det har jag aldrig sett någonstans. 

Eftersom studentmössan är rund så passade det att använda precis samma teknik som till servettbakelserna (men utan att dra upp toppen i mitten på rullen). Klicka här för att komma till instruktionen!

Av ett svart papper gjorde jag kanten och skärmen på mössan, och sen ville jag ha ett litet märke i blått och gult längst fram. Nu när jag tänker efter så ska nog märket vara gult med blått i mitten och inte tvärt om som jag gjort på bilden, men det spelar kanske inte så stor roll. Jag använde en mönstersax, en sådan där med tänder, när jag klippte ut märket.


På studenten passar det bra med buffé och plockmat av alla de sorter. När min bror tog studenten har jag för mig att vi hade italienskt tema på buffén. Det passar fint att dekorera med de klassiska färgerna vitt, blått och gult, men vill man variera sig lite så kan man förutom vanliga små svenska flaggor även göra några egna flaggor som säger något om personen som tagit sin examen. Har han eller hon gått på ett fotbollsgymnasium så kan man göra små flaggor med fotbollsmönster på, har personen läst ett program om hästar kan det kanske passa med flaggor med mönster av hästskor på, och har personen ett stort musikintresse så passar det perfekt med små flaggor av notpapper.


Stick ner flaggorna lite här och där i plockmaten - bland oliverna eller ostkuberna, på kakfatet eller i glassen.



När jag själv tog studenten hade vi ingen stor bjudning men jag fick fina presenter, bland annat en symaskin, och jag minns att jag hade sytt om min mammas gamla studentklänning och hade den på mig. 


När jag börjar tänka tillbaka så kommer fler minnen upp. Nu kom jag på att jag själv sjöng i ett trubadurband vid tiden för min brors student, och om jag minns rätt så spelade vi på hans fest på kvällen. Jag kan verkligen rekommendera att lägga lite pengar på levande musik, det kan göra festen extra lyckad och till ett minne för livet. Vill man ha något annorlunda istället för vanlig trubadur- och covermusik så föreslår jag "Balkanmusik" som vi hade på vårt bröllop. En hel orkester kom och spelade. Mycket medryckande och härlig musik som passar bra till många fester. Vi fick till och med prova på att dansa lite traditionell dans till den här musiken. Väldigt roligt!

1997 - jag i mitten 

Här står vi på trappan  -"Sjung om studentens lyckliga dar..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar