tisdag 19 april 2011

Vår och kärlek i luften - fotopyssel

När vi gifte oss för snart tre år sedan hittade en av gästerna ett hål i en klipphäll med formen av ett hjärta. Det kändes väldigt vackert och symboliskt. På ett av våra bröllopsalbum har jag valt att ha en framsida med ett foto på just det hjärtat.

Nu till dagens pyssel. Mitt förslag är att ge sig ut i naturen. Välj ett tema och börja sen att fotografera. Jag kan egentligen inget om att fotografering men jag tycker man kommer långt med en vanlig digitalkamera och lite fantasi - och som sagt - naturen lockar fram kreativiteten och har man tur så finns idéerna plötsligt där och då är det bara att sätta igång och leta efter små tecken, symboler eller inspiration i största allmänhet.

Jag bestämde mig för temat KÄRLEK och fick med mig min man ut i det vackra vårvädret. Vi tog en tur till havet.

Solen lyste och vattnet skimrade, det var riktigt underbart ute. Då kom jag att tänka på ett kort som jag gjorde för några år sedan - det var ett gratulationskort till ett brudpar som vi känner. Jag minns att jag ville ge dem ett personligt kort. Så därför skrev jag deras initialer i sanden vid strandkanten med en pinne, självklart med ett plustecken mellan, och sedan fotograferade jag det hela. Det var mycket enkelt att göra, men framför allt blev det fint och personligt för mottagaren.

När vi nu var där på stranden idag, jag och min man, så kom jag på att vi skulle kunna göra något liknande till oss själva, som en liten påminnelse om att vi har varandra. Först tog vi några kort på varandra sittandes på en sten med  havet och stranden i bakgrunden. Sedan gick vi närmare vattenbrynet. Jag kom på att vi skulle försöka skriva en dikt i sanden. Min man brukar vara bra på dikter. Lite svårt var det dock att komma på något så där bara rakt av, men vi gjorde ett försök och fick till följande rader på engelska:

Sunshine on the shore
Reflections of love 
Forever more


Slutligen fotograferade vi allt och sen letade vi lite bland stenar och snäckor efter fler kärlekssymboler.



Väl hemma igen var det bara att ladda in bilderna i datorn, redigera dem lite och välja ut de bästa att sätta in i en ram. 


Ett annat alternativ är ju att göra hela grejen själv och sen överraska sin partner med de fina bilderna. Kanske ge bort ett personligt kort eller en tavla när man firar årsdag eller bröllopsdag. Eller varför inte en helt vanlig dag?

1 kommentar: