måndag 18 juli 2011

En gitarr av papper

Pappersgitarr
Idag fick jag för mig att jag ville göra något annorlunda av papper, något nytt som man kanske inte har sett förut. Skulle det vara möjligt att tillverka ett instrument tänkte jag. En gitarr kanske?


Jag började med att rita en platt mall av en gitarr. Jag tittade på några olika bilder av gitarrer, och på en riktig som jag har hemma och sen ritade jag något som jag tyckte liknade en riktig akustisk gitarr fast i miniatyr, ungefär som storleken av en hand. Jag ritade av mallen två gånger för att få både en fram och en baksida till gitarren. 

På framsidan av gitarren skar jag ut ett runt hål, och sydde fast "strängarna" och sen tejpade jag fast trådändarna på insidan. Först hade jag tänkt använda guldfärgad ståltråd till strängarna, men det fungerade inte riktigt, så jag tog vanlig sytråd istället, och det gick bättre. Jag färgade också alla papperskanter med brun stämpelfärg. 


Tillslut limmade jag ihop gitarrens fram och baksida med en lång pappersremsa emellan. På så vis blev gitarren tredimensionell och ihålig precis som en riktig. Gitarren var lite pilligt att göra och om jag gör en liknande igen så kommer jag nog försöka vara lite mer noggrann när jag limmar ihop delarna och sen skära bort alla ojämnheter på kanterna efter att den torkat, men jag tycker ändå att denna blev bra för att vara första försöket. Tyvärr går den inte att spela på, till barnens stora besvikelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar