måndag 18 juli 2011

Nya kökshanddukar!

Idag försökte jag hitta nya kökshanddukar. Först kollade jag runt i några affärer, men det slutade med att jag köpte lite tyg istället och sydde tre handdukar. Man kan fråga sig om det är värt besväret, och jag måste säga att jag tycker att det var det. På det här sättet får man precis det tyg man vill ha, och det är inte särskilt svårt alls, om man har lite vana att använda en symaskin. Tyget köpte jag på ikea. Det kostade 39kr/meter, och det gick åt en dryg halvmeter - slutpriset blev ca 25 kronor för 3 nya handdukar!

Hemmasydda kökshanddukar
Barnen ville förstås vara med, så jag passade på att visa hur en symaskin fungerar. Jag visade hur man trär maskinen, hur man ställer in raksöm och zig zag, hur man sätter i undertråden, och hur man fiskar upp den och lite annat som kan vara kul att veta.

Liten hjälper till
Sen fick vi skruva i en ny nål också, och se hur man fäster tråden. Men roligast var nog att stryka tyget.

Här är jag! Jag vill också vara med...
Jag sydde handdukarna på fri hand. I affären gissade jag  mig till att jag behövde ungefär 60cm tyg, och det var kanske lite kortare än standard märkte jag när jag mätte några gamla handdukar hemma, men det var inget som jag tyckte spelade någon roll för slutresultatet. Bredden fick bli 50 cm för enkelhetens skull, även det några centimeter smalare än standard, men då fick jag ut tre handdukar i rad eftersom tyget var 1,5 m brett.
Tyg från ikea
Tyget med hus i olika varianter valde jag med tanke på att det skulle matcha gardinerna som vi har i köket, även dem har jag sytt av tyg från ikea.
Gardinkappa med hus
Handdukarna blev riktigt fina, och det känns roligt att tänka att vi har gjort dem själva. Nu fick jag lust att sy något mer. Vi får se vad det blir här näst.
Nya fräscha handdukar...
..med hus i svart, vitt, rosa och gult

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar