söndag 23 oktober 2011

Prins eller prinsessa

Storasyster provar en ny krona och mantel

Halloween och maskeradtider. På fredag ska en av mina pojkar på en prins- och prinsessfest som anordnas på hans musikförskola. De ska vara utklädda och äta glasstårta och säkert hitta på en massa skoj tillsammans. Så idag har jag sytt en krona och en mantel till honom. Problemet är bara att han inte vill klä ut sig till en prins. Jag tror faktiskt inte han vet vad det är. Han vill inte ens prova sin fina kostym. Han säger att han hellre vill vara spiderman.



Prinsar och prinsessor tycker jag är ett roligt tema eftersom jag gillar allt som är sagoinspirerat. Men jag försöker att inte falla i fällan att alla prinsessor ska vara söta och klädda i rosa medan alla prinsar ska vara tuffa och hårda. Jag har märkt att ofta finns det inte ens utklädningskläder för prinsar, utan det som finns att tillgå i vanliga leksaksaffärer är kläder för riddare. Enligt normen ska vi alltså fostra söta flickor och krigande pojkar... Det är lite synd tycker jag. 



Men har man en egen symaskin så kan man ju göra en dräkt helt utifrån eget tycke och smak, och därför valde jag att göra en variant som passar lika bra för pojkar som flickor. Kronan gjorde jag av ett vackert grönt tyg som jag tror är någon form av filt eller tovad ull. Jag köpte det för länge sedan på panduro. 



Detta material är perfekt att göra kronor av. Det är bara att klippa till formen av en krona på fri hand och sedan sy ihop ändarna. Jag använde som sagt maskin, men den här kronan går utmärkt att sy för hand. Tyget fransar sig inte så kanterna behöver inte fållas utan kan vara som de är. Vill man sedan dekorera kronan så är det bara fantasin som sätter gränserna. Jag valde att sätta dit vackra band i rosa och turkos, och sedan drog jag en rand med lim längs kanterna på kronan och strödde över lite silvrigt glitter. Slutligen sydde jag fast några rosa paljetter med vita pärlor runt om på kronan och längst fram satte jag fast en berlock i passande stil som jag hade liggande i en låda här hemma.



Mantel är gjord av överblivet tyg i en härlig rosa färg. Enkelt beskrivet kan man säga att jag tog ett rektangulärt tyg och fållade alla kanter på maskin. Sedan rynkade jag tyget längst upp och sydde fast det på en bit grönt tyg som fick bli krage. Även manteln pryddes med vackra satinband i en mörk turkos nyans. Jag provade att försiktigt bränna ändarna på banden med en tändsticka och det visade sig fungera bra och nu håller de ihop och ser fina ut.

Lillebror 1 år och 9 mån,
fick också prova storebrorsans maskeraddräkt

Nu återstår bara att se om vi lyckas övertala vår treåriga prins om att han kommer bli lika fin som sin storasyter och lillebror i sin nya maskeraddräkt...

3 kommentarer:

  1. Fy tusan så fina. Synd bara att man inte fick se A också. Fin din blogg blivit förresten! Kraaaam

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Ja jag tänkte ju ta bild på honom också men han totalvägrade :)

    kram

    SvaraRadera
  3. Din mya look på bloggen var verkligen härlig!Och bilderna på barnen så extra fina
    Mamma

    SvaraRadera